Hoe zet ik een coverartiest aan het werk
Als actieve amateurschrijver weet je ondertussen wel hoe belangrijk de cover voor het succes van je boek is. De volgende tips laten zien hoe je een ontwerper voor jouw boekomslag inschakelt.
Omdat niet iedere schrijver zijn eigen grafische vaardigheden voldoende vertrouwt, zal het vaak genoeg voorkomen dat, zelfs door amateurschrijvers, het ontwerp van een boekomslag aan iemand anders wordt overgelaten. Een illustrator of fotograaf aan het werk zetten is echter niet gratis. Dus mocht je een afspraak met een ontwerper maken, zorg dan dat je er goed voorbereid heen gaat.
Wat wil ik?
Het maken van een ontwerp voor een boekomslag is een samenspel tussen de schrijver (jij) en de ontwerper. Jij weet waar het boek over gaat, de ontwerper weet het beste hoe je de inhoud ervan in beeld kunt brengen.
Misschien heb je zelf al wat ideeën voor een ontwerp. Schrijf deze op, of, nog beter, maak wat schetsjes, een fotocollage of neem wat boeken mee waarvan de kaft de gewenste sfeer uitademt. Het kan ook zijn dat je nog helemaal blanco bent en dat je de ontwerper helemaal zijn eigen gang wilt laten gaan. Echter, het feit dat je net naar hem bent toegestapt zegt al iets over het soort cover dat je stiekem al in gedachten hebt. Als je onbewust de keuze hebt laten vallen op een sobere zwart-wit pentekening, dan neem je geen contact op met een vormgever die gespecialiseerd is in fotobewerking.
Sfeer
Er zijn coverontwerpers die eerst het hele verhaal door willen lezen voordat ze aan het werk gaan, maar de meesten hebben dit niet nodig om met hun kunstwerk de juiste snaar te kunnen raken. Vaak zal een vormgever genoeg hebben aan een synopsis en een gesprek met jou. Met het zoeken naar de geschikte ontwerper kun je dus al beginnen voordat de definitieve versie van je verhaal af is.
Nog belangrijker dan wat er op de voorkant staat afgebeeld is welke sfeer de cover uitstraalt. Denk verder dan een portret van de hoofdpersoon op je boek. Niet elke fantasyschrijver wil dat zijn ontwerper afkomt met een zwaardvechter in een mystiek landschap met op de achtergrond een mysterieus kasteel.
Titel
Op de kaft van je boek zullen ook een titel en je naam of pseudoniem komen te staan. Het is dus handig dat je al enig idee hebt waar deze zullen komen te staan en hoe groot de letters moeten worden. Beslis of je zelf de titel op de voorkant wilt plaatsen of dat het de bedoeling is dat de ontwerper de titel in zijn werk integreert.
Zeker als je je boek laat uitgeven door een uitgeverij is het handig even na te vragen waar overige beeldmerken zoals logo’s en barcodes moeten komen te staan. Het ziet er knullig uit als een logo, die sommige uitgevers op een vaste plaats op de kaft willen hebben, het coverontwerp in de weg zit.
Formaat
Het door de ontwerper gemaakte kunstwerk komt niet altijd ongewijzigd op de kaft terecht. Er zijn genoeg boeken die slechts een uitsnede van het origineel gebruiken of, nog erger, een gespiegelde versie. Beslis van tevoren of je vormgever iets op landscape-formaat moet maken of bijvoorbeeld iets vierkant. Ga je je verhaal alleen als elektronisch boek uitgeven of moet het coverontwerp ook doorlopen op de achterkant?
Weet ook hoe dik je boek gaat worden. Romans van onbekende schrijvers zullen niet zo snel in de winkel op de tafel met bestsellers komen te liggen, dus zorg dat ook de zijkant er aanlokkelijk uit ziet. Op verschillende POD-websites kun je uit laten rekenen hoe dik je boek zal worden, zodat je een juiste inschatting kunt maken hoe deze er uit komt te zien inclusief de titel, auteursnaam en de eventuele logo’s.
Doelgroep
Net als bij het schrijven van je verhaal moet je bij het ontwerpen van de kaft in gedachten houden welke doelgroep je ermee wilt bereiken. Is het een boek voor kinderen of voor hardrockers of misschien voornamelijk voor hobbyboeren? Als je je boek ook in het buitenland wilt verkopen kun je overwegen om verschillende kaftontwerpen te laten maken. Ook filmposters kunnen per land verschillen qua opmaak of zelfs qua titel.
Als je van tevoren de tijd hebt genomen je wensen op een rijtje te zetten zal dit leiden tot een omslagontwerp waar niet alleen jij en de ontwerper, maar ook de lezer enthousiast over zal zijn. Een goede cover maakt de verwachtingen, waarmee de lezer het boek kocht, waar. Hij zal je daarvoor dankbaar zijn en sneller geneigd zijn ook je volgende boek te kopen.
Dit artikel verscheen ook op SchrijvenOnline.org.